• pengalaman mengajar erti kehidupan...

    minggu lepas kami students dq di jemput untuk jadi fasi di ikbn..terlintas gak kat hati malasnye nak pegi.."nak tarbiyah orang tapi kite pun lebih kurang je..bukan baik sangat pun"tapi terfikir gak kat kepala aku ni mybe dengan aku tarbiyah student kat ikbn aku pun ditarbiyah same oleh Allah..
    rase sedikit tercabar dalam mentarbiyah pelajar ikbn kali ni coz pesertanye sume pelajar ikbn yang mejoritinya pelajar perempuan yang berumur dalam 18-20 ke atas..lebih kurang je ngan aku..yang boleh kata bukan lagi rebung tapi da nak jadi buluh dah..

    teringat aku time muhasabah aku rase macam nak jerit je kat diorang buke la sikit hati korang!!..pura2 nangis pun x pe..tapi diorang ade yang gelak..borak2..main hp dan macam2 lagi..Ya Allah..kurniakan hidayah Mu..

    time muhasabah tu jagak ramai yang hesteria..ni pengalaman pertama aku dalam menghadapi orang2 yang hesteria beramai-ramai (dekat 20 orang)..perasaan takut tu ade jugak kat hati aku ni..tapi bile fikir balik klo bukan kitorang yang diberi sedikit kelebihan dalam pegang ayat2 Allah ni sape lagi yang menenangkan keadaan tu..akhirnye perasaan takut tu hilang sebab ramai sangat yang kena..sakit, letih x leh nak gambarkan betapa kuatnya rontaan orang yang dirasuk ni..ditendangnye kite dan macam2 lagi..aku juz boleh tolong sikit2 je(tolong pegang je n bace2 sikit ape yang ptut) sahabat2 aku yang ade ilmu dalam perubatan islam..

    esoknya sesi perdebatan dengan peserta perempuan tentang solat, muamalat dan aurat..manusia bile taknak buat sesuatu tu mmg byk alasan..kadang2 aku rasa alasan2 yang diorang bagi x munasabah langsung..Ya Allah..kurniakanlah Hidayah Mu..

    habis je program tu, tak sempat nak melepaskan lelah berprogram aku kena bersiap-siap plok balik ke ipoh (kenduri ayah chik)..sementara menunggu along datang amik sempat gak aku melelapkan mata seminit dua..letih hanya tuhan yang tahu..

    ikut hati aku memang malas sangat nak balik ipoh..tapi sebab kena jugak jadi wakil umi n abah yang x leh nak pergi kenduri ayah chik..ni kenduri kali kedua ayah chik selepas umi chik meninggal dunia 5 tahun lepas..so sekarang aku ade umi chik baru yang di panggil umi za...

    time dok kat rumah tokwan ni aku tengok gak org sekeliling aku..sedare2 aku..terditik dihati aku..aku dok dakwah kat orang luar tapi saudara sendiri aku x mampu nak tegur..hanya mampu tengok, senyum..Ya Allah bantulah aku dalam menegakkan agamaMu ini..
    hari pulak ahli kelas aku merangkap adik usrah aku siti hajar mohd noor khatam..aku pulak yang rasa nak nangis coz aku tak khatam2..makin nak abis quran ni aku rasa makin malas pulak nak ngfal..Ya Allah jauhkan aku dari sifat malas ni..pape pon aku kena lagi kuat mujahadah bukan setakat nak khatam je..nak ngulang lagi..takut gak tengok sahabat2 yang da khatam kene iadah n tasmi' stengah juzu' sehari..mampu ke aku???

    yang penting hidup kena jadi lebih baik..hari ni mesti lebih baik dari semalam n esok kena lebih baik dari hari ini...da seterusnya...chaiyok2!!!

    "Allah takkan mengubah suatu kaum itu selagi mereka tidak mengubah diri mereka sendiri"

    wassalam..


0 comments: