• Usrah Connecting People....

    ape ye nak crite pasal usrah..aku ni ade 2 usrah..satu usrah senior(aku yang jd ahli usrah-Hafizatunnisa') dan satu lagi usrah junior(aku jadi naqibah usrah-Umairatul Mahabbah)...sedih gak la ngn usrah aku ni coz kureng bergerak or aktif..dulu time sem satu selalu wat usrah..bile da naik sem da makin kurang..skrg nak wat sebulan skali pon belum tentu..tapi xpe ukhwah antara kitorang tetap mantooppp...

    aku pon x terfikir gak akan jadi naqibah atau dalam istilah kat dq ni mak usrah..tapi ntah macamane jadi gak aku mak usrah Umairatul Mahabbah..nak ikhlaskan hati tu mula2 mmg ssh..tapi last2 aku rase jugak kenikmatan jadi naqibah ni..sukurang2nya ada orang yang take care kite dan ada orang yang nak take care kite..walaupun ilmu kurang didada tapi aku ade pelangkap..kalau dalam family ada mak ada la ayah baru boleh ade anaknya..camtu la gak usrah aku..aku ade sorang partner (Nor Aina Baharuddin) yang sangat memahami..sukurang-kurangnya dia boleh menampung ape yang lompong kat aku n aku pun cmtu sebaliknya..

    Alhamdulillah..kitorang dikurniakan ahli2 usrah or anak2 usrah yang memahami kitorang..sumenye jenis happy good lucky..macam naqibah die..ehem2 (^_^)..ada aku sbg along,angah aina, alang yati, ateh abidah, andak qibah, aniq midah, anje rabiah, achik yani, ude aimi,acu zati n yang paling manje semistinya adik piqah...sekarang diorang da sem 3.dulu time mula2 pegang usrah ni aku n aina dua2 ditaklifkan jawatan dalam LATERINFO..boleh kata lajnah yang sentiasa busy..tapi camne2 pon dapat gak la nak wat usrah pengisian tu..

    sekarang ssh gak la nk wat usrah..masing2 busy..klo dulu mak usrah yang busy..skrg ni busy gak tapi anak usrah menjadi perintis kitorang lak yang busy..tapi x pela..kadang2 x leh wat usrah pengisian sekurang-kurangnya usrah makan2 pon jadi..selalunya usrah makan2 ni time iftor..paling syok ari tu kitorang makan durian ramai2..semuanya dah jadi memory yang akan aku kenang sampai bile2..




    kadang2 aku terfikir boleh ke aku jadikan usrah aku ni macam usrah abah..umi kate usrah abah tertubuh sebelum umi kawin ngn abah lagi..so dalam 30 tahun lebih dah..angah kate usrah abah ni usrah kedua tertua or terlama selepas usrah Allahyarham ustaz Fadzil noor..usrah abah ni mmg istiqomah buat seminggu sekali setiap hari selasa malam..dari dulu samapai sekarang..x pernah miss..walaupun x cukup ahli tapi tetap buat..tempat usrah x tetap..ade jadual..minggu ni rmh org ni mggu len rmh org lain pulak..usrah tu gak makin lama makin besor coz semua berkeluarga n akhirnya anak ahli usrah tu pon jadi ahli usrah tu jugak..buku yang dibincangkan dalam usrah tu pulak dah x terkire banyaknye n selebihnya berbincang hal2 isu semasa n sebagainya..kire usrah abah ni mmg mantaooppp..ahli2 dalam tu semua hebat2..yanga ku ingat ustaz abu bakar chik,ustaz abu bakar Abdullah dan semetinya abah aku pon orang yang hebat..
    so..usrah abah ni boleh dikatakan idola buat aku untuk jadikan usrah aku lebih mantap..

1 comments:

  1. mantap sungguh srikandi Islam ni, namun begitu, buanglah jauh2 sikap usrah hangat2 tahi ayam... sejak dari dulu lagi memang itulah permasalahan usrah di DQ, mula2 semangat, masuk sem berikut usrah makin tidak medapat sambutan, buatla berjuta kalipun induksi nuqaba', tapi kalu naqib/ah masih di takuk lama, masih memberikan beribu alasan maka kesinambungan tarbiyyah ini amat sukar diteruskan, ketahuilah usrah di DQ tidak cukup mencabar jika dibandingkan dengan usrah di IPT lain. Hidupkan usrah dengan hati yang ikhlas untuk berjuang dan menegakkan kalimah ALLAH, insya segala kesempitan akan dilapangkan.. buanglah sikpa menghidupkan usrah semata2 mahu melengkapkan misi, visi dan objektif ladar hatta perkemat sendiri...

    waLlahu a'lam...